Kanariansaaret

Teneriffa 7/8 – Los Cristianos

Siirtyminen Puerto de la Cruzista Los Cristianosiin sujui käytännön tasolla todella sujuvasti. Vähän vaikeampaa muutto oli henkisellä puolella. Olimme muutamassa päivässä jo niin tottuneet Puerto de la Cruzin pikkukaupungin tunnelmaan, että siirtyminen yhtäkkiä keskelle häpeilemätöntä turistikeskusta olikin aikamoinen sokki.

Los Cristianos, Teneriffa.

Teneriffa jakautuu kahteen osaan: sateisempaan ja vehreämpään pohjoiseen sekä aurinkoisempaan ja karumpaan etelään. Niiden välissä seisoo maailman kolmanneksi suurin tulivuori Teide. Tämä juttusarja kertoo 12 päivän matkastamme, jonka aikana asumme vajaan viikon sekä pohjoisessa Puerto de la Cruzissa että etelässä Los Cristianosissa.

Mukava taksikuskimme jätti meidät tulevan majapaikkamme eteen ja hyvästelimme hänet melkein kuin vanhan ystävän. Olimme sopineet huoneiston vuokraamista hoitavan pariskunnan kanssa, että olisimme perillä noin kello 16-17, mutta matka Mascasta Los Cristianosiin oli sujunut suunniteltua nopeammin, joten seisoimme matkalaukkuinemme kadunvarressa jo kello 15.

Emme saaneet heti yhteyttä pariskuntaan, joten päätimme mennä aivan ensimmäiseksi syömään jotakin. Pitserian kynnyksellä saimme kuitenkin soiton pariskunnalta ja he lupasivat tulla heti avaamaan meille oven asuntoon.

Asunto sijaitsi rakennuksessa, jonka nimi on Apartmentos Los Angeles. Olin ollut hieman epäileväinen tämän toisen majapaikkamme suhteen, sillä vaikka asunto näytti kuvissa hyvältä, siitä oli vaikea löytää mitään muuta tietoa kuin mitä Bookingin sivulla luki. Huoli oli kuitenkin turha. Asunto oli juuri niin kaunis kuin miltä se kuvissa näytti ja vuokraamista hoitava pariskunta oli todella ystävällinen. Hintakin oli ihan kohtuullinen, 70 euroa yöltä.

Käsitin niin, että asuntoa vuokrasi italialainen taiteilija, jonka teosten kopioita oli ripustettu myös seinille. Erittäin kaunis ja tyylikäs, mutta samalla myös käytännöllinen asunto.

Päätimme tehdä niin, että lapset saisivat nukkua makuuhuoneen parisängyssä ja me aikuiset nukkuisimme levitettävässä sohvassa olohuoneessa. Kyllä, väärältähän se tuntuu, että lapset saavat ainoan (ja todella kauniin!) makuuhuoneen kokonaan itselleen, mutta käytännössä tällä järjestelyllä aikuiset voivat helpommin valvoa myöhempään, istuskella parvekkeella ja kokata vaikka yöpalaa.

Vaarana tietysti on se, että lapset oppivat vaatimaan joka kerta yhtä hyviä järjestelyjä.

Play de Los Cristianos, Teneriffa.

Seuraavien parin päivän aikana totuimme vähitellen uuteen asuinpaikkaamme. Kun kymmenennen kerran kuljimme majapaikasta vaikkapa rannalle samojen sisäänheittäjien ohi ja kuulimme samat hassunhauskat repliikit, olimme jo turtuneet niihin. Vaikka Puerto de la Cruz on tietysti myös turistikaupunki, esimerkiksi sisäänheittäjiä emme tavanneet siellä muualla kuin Charcon aukiolla. Tunnelmaltaan nämä kaksi paikkaa ovat kyllä hyvin kaukana toisistaan.

Ensimmäiset kolme päivää Los Cristianos tarjosi meille juuri sitä, mitä se parhaiten osaa: aurinkoa, uimista ja hyvää ruokaa.

Vaikka idyllinen kuva vehreästä Puerto de la Cruzista jatkuvine tihkusateineen edelleen häilyi mielessämme, oli kyllä todella mukavaa, että aurinko paistoi aamusta iltaan ja pääsimme ainakin kerran päivässä mereen uimaan.

Lähin rantamme oli luonnollisesti Playa de Los Cristianos (linkistä löytyy kartta), mutta kävimme pari kertaa myös seuraavaksi lähimmällä rannalla, Playa de las Vistasilla, sekä kerran vähän kauempana, Playa del Camisónilla. Los Cristianosista Costa Adejeen päin löytyy niin paljon isompia ja pienempiä upeita hiekkarantoja, että välillä on vaikea hahmottaa, millä rannalla milloinkin ollaan.

En yhtään ihmettele, että Teneriffan etelärannikko on niin suosittu. Onhan tämä kiistatta rantalomailijan paratiisi. Majoitusta löytyy jokaiseen hintaluokkaan ja kaikki mahdolliset palvelut ovat lähellä. Aurinkoa, uimista ja hyvää ruokaa, täydelliseen rantalomaan ei muuta tarvita.

Ruoasta vielä pari sanaa. Puerto de la Cruzissa olimme enimmäkseen ostaneet kaupasta ruokatarvikkeita ja tehneet itse ruokaa majapaikassa. Los Cristianosissa emme kokkailleet kotona kuin pari kertaa. Lapsetkin ihastuivat tapas-annoksiin ja niitä sitten herkuttelimme päivästä toiseen.

Näköala Costa Adejesta Los Cristianosiin päin. Hiekkorantoja löytyy kilometrikaupalla jokaiseen makuun. Teneriffa.

Kerran ajoimme taksilla Costa Adejeen. Vaimo halusi käydä ostoksilla Centro Comercial Plaza del Duque -ostoskeskuksessa ja ajatuksena oli kävellä rantaa pitkin takaisin Los Cristianosiin. En ollut katsonut karttaa kovin tarkkaan, koska ajattelin, ettei reitti rantaa pitkin voinut olla kovin monimutkainen.

Costa Adeje, Teneriffa.

Jossakin vaiheessa aloin mittailla kartasta, että kävelymatkaa olisi ainakin kahdeksan kilometriä ja kun iltakin alkoi jo hämärtää, päätimme pysähtyä syömään ja miettiä sen jälkeen, miten jatkaisimme kotiin. Poika nukahti syliini kesken ruokailun ja vaimo yritti katsoa kartasta, mistä löytäisimme taksin. Näytti siltä, että joutuisimme kiertämään aikamoisen lenkin lähimmälle taksitolpalle.

Kun tarjoilija huomasi pienimmän ruokailijan nukahtaneen ja kerroimme tilanteesta, hän oli heti valmis auttamaan. No problem, hän vain sanoi ja ohjasi meidät lopulta toisen ravintolan läpi, jolloin takaoven kautta pääsimme taksiin vain parin sadan metrin kävelyn jälkeen. Kun joku vilpittömästi haluaa auttaa, vaikka ei olisi mikään pakko, siitä jää todella hyvä mieli.

Los Cristianos, Teneriffa.
Matkan loppupuolella poika laskeskeli jo viimeisiä kolikoitaan.

Muutaman aurinkoisen päivän jälkeen pilviä alkoi kertyä taivaalle yhtä enemmän. Sääennusteesta katsoin, että myös tuuli oli voimistumassa. Kohta olisi edessä retkemme Teidelle, joka näkyi juuri ja juuri myös tämän majapaikkamme parvekkeelta ja jonka huippu näytti edelleen olevan lumen peitossa. Lumi voisi estää nousumme köysiradan ylätasanteelta aivan huipulle asti ja sen lisäksi kova tuuli voisi pysäyttää koko köysiradan. Pienoisella jännityksellä siis odottelimme, miten retkemme tulisi onnistumaan.

Playa del Camisón, Teneriffa.

Laitan tähän loppuun vielä muutaman kuvan retkeltämme Los Cristianosin viereiselle kukkulalle. Vaimo ja poika kääntyivät jo alkumatkasta takaisin, kun ymmärsimme, että kiipeämistä olisi pojalle ihan liian paljon. Tytön kanssa kävimme ylhäällä asti ja maisemat olivat kyllä komeat.

Tämän juttusarjan viimeisessä osassa on vuorossa retkemme Teiden uskomattomiin maisemiin. Teen myös yhteenvedon koko reissusta. Tervetuloa mukaan!

Jos tämä juttu aiheutti matkakuumetta, niin alla olevasta linkistä löydät siihen juuri sinulle sopivan lääkkeen. Hyvän ja edullisen hotellin etsiminen on paitsi hyödyllistä, myös hauskaa. Ole hyvä ja tutustu tarjouksiin:

Katso tämän hetken parhaat tarjoukset! Säästä jopa 45% trivago, maailman suurin hotellihaku. Vertaa hintoja yli 900.000 hotellin joukosta.
Teneriffa.

Tästä pääset juttusarjan edelliseen osaan Teneriffa 6/8 – Masca

ja tästä koko juttusarjan alkuun Teneriffa 1/8 – alkusanat.

Tammikuussa vietimme muutaman viikon Ukrainassa. Edellisestä matkasta oli aikaa kolme vuotta ja oli hienoa huomata, millaisin harppauksin asiat olivat menneet Ukrainassa eteenpäin. Sitä pahemmalta tuntuu nyt, kun Venäjä pommittaa kaiken raunioiksi. Jos haluat lukea juttujamme Ukrainasta, se onnistuu esimerkiksi tästä: Terveiset Ukrainasta.

Jos pystyt, auta Ukrainaa.

2 comments

1. Minunkin on joskus vaikea sopeutua suurempaan kaupunkiin, kun on lomalla viettänyt ensin aikaa luonnon rauhassa tai pienemmissä kohteissa. Muutenkin viihdymme paremmin vähemmän turistisissa kohteissa, ja käymme syömässä paikoissa, joissa myös paikalliset käyvät. Ymmärrän hyvin teidän haikeuden lähteä Puerto de la Cruzista. Onneksi Los Cristianosista löytyi myös hyviä omia puoliaan.